We lopen hopeloos achter!

Tja, wie beweert nu nog dat vernieuwing van het leren niet urgent is?” Dat was een van de reacties op deze foto:

wpid-img_20141115_184451.jpgHet antwoord werd gegeven door Ida, een 9-jarige leerling van De Vallei uit Elst. En je kan er van zeggen wat je wilt, maar het is een antwoord dat getuigt van inzicht en originaliteit.

Ik heb gisteren al een korte dialoog gevoerd met Eric Razenberg en Claire Boonstra. Van eerstgenoemde kwam ook de quote, waarmee ik dit blog open. Ik ben het ten dele met hem eens. Het beeld echter dat geschetst wordt, moet wel bijgesteld worden vind ik. Binnen onderwijs wordt wel degelijk vernieuwd. Er zijn voldoende initiatieven te noemen, die op pedagogisch of didactisch vlak proberen zaken in beweging te zetten. Denk aan hetkind, New Pedagogies of Maker Education. Genoeg te kiezen dus.

Waar wel wat in schort, is in wat we toetsen. In hoe we toetsen. In wat we belangrijk en van waarde vinden. Daar heb ik hier eerder over geblogd. De vraag uit het voorbeeld kan een legitieme vraag zijn. Dit is namelijk afhankelijk van wat je jouw leerlingen wil leren. Als het de bedoeling was om een atlas te hanteren, en ze een kaart leren gebruiken, is deze vraag een goede mogelijkheid. Multiple choice heeft wel een beperkende factor in zich, en dat is hier ook duidelijk te zien. Er zijn meerdere manieren om een goede vakantiebestemming te kiezen. Niet veel mensen zullen er voor kiezen om een atlas te gebruiken. Of een methodeboek aardrijkskunde.

Daar gaat het in mijn ogen niet om. Onderwijs moet gevuld zijn met diepere leerervaringen. Maar om die diepere ervaringen te kunnen bereiken heb je ook wel een basiskennis nodig. Zoeken op internet geeft je de beschikking over honderden kaarten, pagina’s met tabellen en grafieken rond weer, verkeer, temperatuur en neerslag. Via Nutteloze Feiten kun je zelfs vinden dat een gemiddelde regendruppel 6 gram weegt. En dat is iets wat je kan gebruiken, als je dat nodig hebt. Maar wanneer heb je dat nodig?

Om goed en veilig in het verkeer te rijden met een auto, moet je wel de vaardigheid hebben om het voertuig te besturen. Geen instructeur zou het in zijn hoofd halen om, zonder op een wat rustiger deel Nederland te oefenen, een leerling die zijn eerste les heeft in de spits de snelweg op te sturen. Basiskennis is nodig. Dat je vervolgens die basiskennis moet kunnen uitbreiden met dingen die jij interessant vindt, boeiend vindt, waard vinden om te kunnen, lijkt me ook logisch. Het gaat in het debat om toekomst van het onderwijs nogal snel over de uitersten. En dat vind ik jammer. De vernieuwing is er echt wel. En het tempo waarin dat gebeurt is ook niet zo hoog als sommigen ons willen doen geloven.

Uiteindelijk zal alles goed komen. Tot die tijd past het antwoord van Ida met gemak in het rijtje van deze site. Een stapel antwoorden, die getuigen van inzicht en originaliteit.

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Column, Onderwijs en media, Onderwijs en toetsen, Overpeinzingen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op We lopen hopeloos achter!

  1. Leren onderscheid aanbrengen tussen de functies van verschillende hulpmiddelen en bronnen en ermee kunnen werken is het leerdoel van deze les. Natuurlijk is het goed om tijdens de les Buienradar te noemen, je neemt de gelegenheid te baat om de app in de context te plaatsen en en te vertellen wat je daarmee precies kunt doen. Buienradar is handig om op je vakantieplek te gebruiken, dus als je er al bent. Om een vakantieplek te zoeken is Buienradar juist niet geschikt. Toch handig om te weten dat je met Buienradar veel kunt, maar niet alles. Kaarten kunnen lezen in de atlas om andere vragen te beantwoorden blijkt dan heel nuttig te zijn.
    Had de leerling de vraag niet goed begrepen? De vraag niet goed gelezen? Niet goed opgezet toen de leerkracht uitlegde dat je met Buienradar als je eenmaal op je vakantieplek bent kunt kijken of het gaat regenen? Of wilde het wijsneusje zijn? We weten het niet. Met het simpele (grappige) voorbeeld concluderen dat ons onderwijs hopeloos verouderd is, gaat mij te ver.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s