… en lekker husselen

Dit keer een wat meer praktisch blog. In het kader van ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’ ben ik in de groep aan de gang met husselteksten. Het idee kwam via een tweet van Jeroen Smits. Basisidee is simpel. Maak een tekst, verdeel hem in stukken en hussel deze. Laat de leerlingen vervolgens uitzoeken wat de correcte volgorde is. Kijk daarna een filmpje om het antwoord te controleren en bespreek kort na.wpid-20141105_111004.jpg wpid-20141105_111039.jpg

De teksten heb ik via de site van SchoolTV gehaald. De korte clipjes daar hebben een PDF erbij met de letterlijke tekst uit de clip. Deze kun je dan in Word verwerken tot een husseltekst. Bijvoorbeeld deze over kloosters, of deze van Karel de Grote.

Ik realiseer me terdege dat dit een oefening is, waarbij wellicht een wenkbrauw de lucht in gaat. Want dit soort husselteksten komt in Cito toetsen voor. Klopt als een bus. Maar het is een vorm waarmee je het tekstbegrip van je leerlingen ook kan oefenen. Er moet kritisch gelezen worden. Ze moeten de verwijswoorden in de teksten herkennen. Ze moeten goed lezen en nadenken of de tekst wel in een logische volgorde.

Door zelf een ronde te lopen, kun je snel kijken of ze het goed hebben. Ik liet de leerlingen hun handen omhoog steken, en checkte daarna snel wat hun uitkomst was. “De eerste drie zijn goed, maar bij vier, vijf en zes is de volgorde nog niet goed“.

Ik merkte in ieder geval een enorm hoge betrokkenheid bij de leerlingen, en dat werd gekenmerkt door een mooi stukje feedback dat ik kreeg van een van hen:

Dit bericht werd geplaatst in In de klas, Lessen, Onderwijs en media en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

