Over de rekentoets

Hoewel ik me voornamelijk bezig houd met primair onderwijs, volg ik met veel interesse de discussie rond de rekentoetsen in het VO. Tijdens mijn bezoek aan Cito kwam het al ter sprake. Ik heb geen grote kennis van het construeren van toetsen, en de verantwoordelijkheden van examens en toetsen gaan langs veel schijven. Maar ik vind het wel frappant om te lezen dat het College van Examens een verzoek tot openbaarheid van de opgaven van de rekentoets afwijst. Karin den Heijer @kdenheijer en Ronald Buitelaar @ronaldbuitelaar hadden hier, middels een WOB, een verzoek voor gedaan. Op Ronald’s blog hebben zij de afwijzingsbrieven gepubliceerd. Absoluut het lezen waard.

Zoals ik al meldde, mijn kennis van het construeren van toetsen is niet groot. In de afwijzing zag ik wel een aantal dingen staan, dat me vreemd voorkwam. Zo wordt het innemen, controleren en terugsturen van papier toetsopgaven “onuitvoerbaar” genoemd. Dat is een reden waarom papieren opgaven wel na afloop van een examen in te zien zijn. Moeilijk klus, uiteraard. Onuitvoerbaar lijkt het me daarentegen niet.

Het grootste bezwaar tegen de afwijzing zit voor mij in het feit dat je als leerling niet de mogelijkheid om na afloop te zien wat je fout gedaan hebt. De foute antwoorden kun je zien, maar je krijgt niet te zien welke opgave daar dan bij hoorde. Gelukkig komt er wel een indicatie van je vaardigheidsniveau op een van de vier domeinen. Daar schiet je echter weinig mee op. De meest minimale vorm van feedback die je moet kunnen krijgen in onderwijs, is of je antwoord goed of fout is. Maar daar leer je verder weinig van. Feedback op je proces of strategie is vele malen waardevoller. En daar heb je concrete, precieze informatie voor nodig. Oftewel, opgave EN antwoord!

Ik ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. Op Twitter bleek al dat verschillende politici zich aansluiten bij de roep meer openheid en transparantie, vooral ten dienste van de leerlingen.

Dit bericht werd geplaatst in Onderwijs en overheid, Onderwijs en toetsen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

