Oortjes

luisterenVandaag isTom bij mij in de klas. Een stagiair, tweede klas van de lerarenopleiding basisonderwijs. Hij geeft lessen, observeert mijn activiteiten, vraagt en reflecteert veel. En uiteraard ziet hij mij ook aan het werk.
Ik laat hem aan het eind van de dag het blog over van @FransDroog zien. Het gaat over luisteren en de vaardigheden en routines die je daar als leraar voor nodig hebt. Niet het luisteren van jou, maar het luisteren door leerlingen naar jou. “Ik zie en hoor dat jou inderdaad ook doen” zegt Tom. “Jij probeert om heel rustig te blijven praten, als je iets wilt overbrengen naar de kinderen”. Dat klopt inderdaad.

Ik merk dat er heel subtiel een rust de klas binnen komt, waar het prettig werken is. Door zelf actief bezig te blijven met mijn handelen, werken de kinderen ook prettiger. Het wordt een fijn vliegwiel, waarin iedereen goed gedijt. Ik weet dat Tom deze tips ook meeneemt. Ik hoop dat hij ze ook deelt met medestudenten, een intervisiegroep wellicht. Zodat dit soort, ogenschijnlijke simpele kennis gedeeld wordt en gebruikt wordt.

Nu hopen dat ook de mensen die onze toekomstig collega’s opleiden, of die juist professionaliseringtrajecten verzorgen dit ook lezen en leren. Want ook daar is soms nog veel te winnen, zo laat de tweet van @MarliesSchoonen zien:

Dit bericht werd geplaatst in In de klas, Lessen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

