Face to facetime

Je kunt er zo ongeveer de klok op gelijk zetten. Er komt een keer in de zoveel tijd een bericht uit dat een nadeel van digitale middelen laat zien. Het bericht op NUnl van 25 augustus past in die categorie. ‘Kinderen minder goed in lezen emoties door digitale media‘ kopt de internetkrant.

Het probleem met dit soort artikelen is de stelligheid die er uit lijkt te komen. Wanneer je namelijk doorklikt op de link, kom je op het daadwerkelijke onderzoeksresultaat uit. Hier is veel meer informatie te halen, dat een stuk genuanceerder leest. De kop is ook anders: “Five days at outdoor education camps without screens improves preteen skills with nonverbal emotional cues“. Daarboven op komt dat de scores die door NUnl genoemd worden, niet als zodanig terug te vinden zijn in de test. NUnl mengt pre- en post-test scores, waardoor de vergelijking oneerlijk wordt.

micronet-computer-education_1Is dit dan een pleidooi om het complete onderwijs te ‘beschermen’? Natuurlijk niet. Moet alles dan bij pen en papier blijven? Ook dat niet. De oproep die de onderzoekers in hun conclusie doen, moet weerklank krijgen. “The results of this study should introduce a much-needed societal conversation about the costs and benefits of the enormous amount of time children spend with screens, both inside and outside the classroom.” Sociale interacties zijn heel moeilijk te leren van een scherm, maar daar zijn levensechte interacties voor nodig. De hap-slik-weg artikelen zoals NUnl die publiceert, helpen hier niet bij. Ze dragen bij aan een debat waarin de oneliner hoogtij viert.

Scholen en leraren moeten zich door dit soort zaken dan ook niet gek laten maken. Het is van belang om een goede afweging te maken, op basis van argumenten en onderzoeken. Maar doe dit wel samen met elkaar, met ouders, met leerlingen. Neem de tijd voor een echte dialoog, waarin een ieder tot zijn recht komt. Zodat de snedige opmerkingen en half ingevulde gedachten achterwege kunnen blijven. Dan is er namelijk ook ruimte om echt uit te pluizen wat je belangrijk vindt. Je hebt dan de mogelijkheid om wetenschappelijke inzichten mee te nemen in. Ik hoor vaak dat mensen ‘die iPad-scholen helemaal niks’ vinden, zonder er ooit een gezien te hebben. Maar hetzelfde geldt ook voor traditionelere scholen. Fervente voorvechters van alles wat ‘hip and happening’ is, zetten dit vaak als achterhaald of uit de tijd.

De waarheid ligt meer in een combi van inzichten, maar het moet passen bij wat je wil bereiken. En om dat helder te krijgen, heb je echt verbinding met elkaar nodig. Face to face graag.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in De school, Onderwijs en ICT, Onderwijs en media, Overpeinzingen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Face to facetime

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s