Kijk eens wat ik heb

Samen met de directeur van mijn school zijn we op bezoek bij een basisschool. Zij werken intensief met tablets. Het bezoek is bedoeld om dit in de praktijk te zien. Er wordt een redelijk standaard ritme gevolgd die dag. Kopje koffie, praatje en presentatie, kijkje in de klas en een rondleiding. Geen spannende dingen dus. Het is wel leuk om via een app real-time je vragen die spelen op een ‘wall’  te delen. Maar daar wordt niet diep op in gegaan.

Tijdens de presentatie wordt ook verteld wat het werken met tablets teweeg brengt bij leerlingen. Zo zijn er leerlingen die apps aandragen bij de leraren. “En dat is nog maar het begin! Goeroes signaleren nu een duidelijke trend” zegt onze gastheer vol enthousiasme. “Want dat is wat je wil. Dat kinderen betrokken raken, en hun eigen ontwikkelingsproces vorm gaan geven“.

Ik kan het niet met hem oneens zijn. Maar wat is het verschil met vroeger? Met een kind dat een pas gelezen boek meeneemt in de klas? Met een kind dat uit een ietwat stoffige schoenen doos een aantal mooie stenen tevoorschijn tovert? Met een kind dat een koffertje van zijn overgrootvader uit de Tweede Wereldoorlog onder zijn arm draagt? Met een kind dat twee buttons toont, die hij kreeg bij een ballon festival?

steen_en_hand_blauwHet is erg verleidelijk om een tablet met app te zien als een wondermiddel. “Kijk eens wat ik heb kinderen! Hiermee gaan we het onderwijs erg mooi maken!” De voorbeelden die ik hierboven aandraag, komen allemaal uit mijn eigen onderwijspraktijk. Leerlingen uit mijn klas hebben dit daadwerkelijk gedaan. Er kwam geen korreltje digitaal om de hoek kijken. Toch was ook dit onderwijs op zijn best. Onderwijs, waarbij de kinderen een grote rol hebben. Onderwijs, waarbij de ervaring centraal staat en zij daar zelf hun vorm aan geven.

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Column, In de klas, Onderwijs en ICT, Overpeinzingen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s