Mannen gezocht!

In Schooljournaal 11 (07-06-2014) staat een oproep. Mannen gezocht! Want de man in het PO is steeds meer de spreekwoordelijke speld in de hooiberg. Daarom mogen we meedenken. Oplossingen bedenken. Op zich is daar niks mis mee. Maar in het eerdere onderzoek van CNVO werden ook suggesties genoemd waar wel iets mis mee is.
image

Er zouden aparte mannenklassen moeten komen.
Mannen zouden geen verplichte kleuterstage moeten doen.
Mannen houden niet van reflectieverslagen dus dat moet stoppen.
Dat soort ideeën gaat niet helpen.
Aparte mannenklassen zorgen voor verdeeldheid binnen de opleiding. Daarbij komt dat je later ook nog geen mannenschool wil. De oproep voor meer mannen is juist gericht op een betere afspiegeling van de samenleving in de personeelsbestanden van scholen. Een mannenklas staat haaks op deze voornemens.
Je wordt nu nog steeds opgeleid voor het beroep leraar basisonderwijs. Kleutergroepen horem daar bij dus een kleuterstage ook. Uiteraard heeft iedereen zijn voorkeur. Een brede kijk en kennis over de ontwikkeling van kinderen is wel belangrijk. Theorie is mooi, maar de praktijk maakt dit concreet. Het daadwerkelijk zien en observeren is nodig.
Het derde punt over reflecties schrijven is lastiger te beargumenteren. Ik geef toe, het was ook geen favoriet onderdeel van mijn studie. Maar een goede leraar moet kunnen reflecteren op zijn handelen. Alles wat jij doet, doet iets met je omgeving. Kwaliteit in reflecteren kan zorgen voor kwaliteit in onderwijs.
Zijn er dan argumenten te bedenken om de verplichte kleuterstage wel facultatief te maken? Natuurlijk. Je zou weer terug kunnen naar een aparte opleiding, zoals de oude kweekschool was. Verdieping via keuzemodules en masterstudies zijn ook legitieme opties. Maar zolang groep 1 en 2 onderdeel zijn van datgene waar je voor opgeleid wordt, dient de kleuterstage te blijven. Anders komt over vijf jaar wellicht de noodkreet dat de man in de kleutergroep terug moet.

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in In de klas, Onderwijs en overheid, Pedagogische tact en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s