En opnieuw is de vraag, wat is goed onderwijs?

In tijden waarin er veel over onderwijs gezegd wordt, maar niet altijd met het onderwijs gepraat wordt, zijn dit de minder fijne berichten. De Volkskrant berichtte begin februari over het CPB onderzoek naar de Kwaliteitsaanpak Basisonderwijs Amsterdam. De korte conclusie van het CPB was, dat Amsterdam dus jaarlijks 3,5 miljoen euro heeft geïnvesteerd in een plan dat vooral vertragende effecten heeft gehad op de ontwikkeling van de toetsresultaten.

Natuurlijk is er daarna het over en weer gooien van argumenten. Verschillende groepen op een hoop, het is wel degelijk een succes, het CPB meet kwaliteit af aan Cito scores terwijl het breder is, sommige scholen zijn meegenomen in het onderzoek maar doen niet mee met de KBA, en ga zo maar even door.

vraagMaar tussen al deze verbale kruitdampen door, lijkt er weer de vraag omhoog te komen, wat is goed onderwijs. Pieter Hilhorst, wethouder in Amsterdam, zegt terecht dat onderwijs meer is dan alleen een toetsscore. Je moet dingen leren in het onderwijs, zeker. Personificatie en socialisatie zijn echter ook belangrijk. In het boek ‘Het Alternatief’ wordt hier door Gert Biesta op een boeiende manier over verteld. Rene Kneyber, een van de auteurs van Het Alternatief, schreef er een uitstekende blog over. Uit beide verhalen blijkt dat de vraag wat nu goed onderwijs is, eigenlijk nooit echt beantwoord is. Je moet dat gesprek gaande blijven houden.

Balans tussen de drie domeinen, kwalificatie, socialisatie en subjectificatie maakt goed onderwijs. En die balans is precair. Die balans is ook iets wat gezocht moet worden door een team van leraren. Daar heb je ruimte voor nodig, om met elkaar het gesprek te voeren. Wat vinden wij belangrijk om onze kinderen mee te geven? En hoe willen we dat gaan bereiken? En als we dat uiteindelijk helder hebben, wat gaan we dan concreet doen? Wat doen we, als we eenmaal bezig zijn?

Natuurlijk zijn toetsen en de bijbehorende scores ook nodig. Daar ging het ook tijdens de debatmiddag bij Cito over. Maar een score is alles wat er te zeggen is. Hartger Wassink berichtte in zijn blog al, dat de nuance snel verloren zal gaan buiten de muren. De oneliners regeren, en het gesprek over onderwijs spitst zich al snel toe op de scores en alles wat daar mee samenhangt. Zolang we binnen het onderwijs samen niet goed verwoord krijgen, wat wij goed en waardevol vinden, zal de politiek ruimte nemen om het voor ons te beslissen. Dan zal inderdaad een extern bureau een programma uitrollen, wat vervolgens vanuit financieel oogpunt bekeken wordt. Er is geld ingestopt, wat heeft het opgeleverd?

Op die manier kijken naar onderwijs wil niemand. Hopelijk zullen de mensen die het vorm geven gezamenlijk een tegengeluid laten horen. Zullen we beginnen met een kopje koffie, in de personeelskamer, morgenochtend?

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op En opnieuw is de vraag, wat is goed onderwijs?

  1. Anne Hofstede zegt:

    Als je als team start met de vraag ‘wat vinden WIJ belangrijk om onze kinderen mee te geven’ zit je gelijk al op het verkeerde spoor. Stel liever de vraag: ‘wat willen de kinderen zelf graag leren en hoe kunnen we hen daar zo goed mogelijk bij ondersteunen?’ Dat levert een heel ander gesprek op, dat vooral samen met de kinderen gevoerd moet worden.

    • martindogger zegt:

      Bedankt voor je reactie Anne.
      Ik ben het ten dele met je eens. Als leraar ben jij de professional, de volwassene ook die kan duiden voor kinderen wat belangrijk is om te leren. Je moet als team echt helder hebben wat je wilt bieden, wat je visie is en welke waarden je als school nastreeft. Natuurlijk kom je dan ook vanzelf uit bij wat kinderen willen leren. Als je daar echter te veel op stuurt, slaat de balans te veel door naar subjectificatie.
      Gesprekken met de kinderen moeten zeker, maar eerst het gesprek met het team. Dat is de volgorde.

  2. Pingback: Het verkeerde been | OverOnderwijs

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s