Searching for Simon

Vandaag waren David van der Kooij en Anouk Wissink op bezoek op De Schatkamer. Ze gaven een workshop rond creatief denken op onze studiedag. Daar ga ik nog een blog over schrijven – bij deze beloofd David 😉 – maar tot die tijd moeten jullie het even met deze oudere blog doen. Hij is eerder verschenen op de site Creatief Denken in Onderwijs.

Die trein komt maar een keer in je leven voorbij”. Een uitspraak van Ronald Koeman, toen hij als trainer van Valencia startte. Die trein was in mijn geval geen trein, maar een toestel. Het Ideeëntoestel om precies te zijn. Ik werd door David benaderd of ik mee wilde werken aan een pilot rond creatief denken. Mijn eigen nieuwsgierigheid als leraar werd daardoor wel door geprikkeld.

Ik vond het spannend om iets nieuws te proberen, voelde me ook vereerd dat ik gevraagd werd. Hetzelfde gold ook voor de kinderen uit mijn klas. Toen ik de eerste les van het Ideeëntoestel deed in de klas, was het echt aanwezig zijn van ‘de vliegende theepot’ een enorme katalysator. Luikjes, laatjes en een lepel staken uit dat gekke ding. Dat prikkelt kinderen en ze willen er alles van weten. Het mooie is dat de resultaten die jij als leraar er mee weet te boeken, eigenlijk alleen beperkt worden door je eigen denkprocessen. Ik werd daar opnieuw aan herinnerd tijdens een gesprek met een collega van een andere school. Al pratende over wat ik in de klas gedaan heb, merkte ik dat het gelijk ging leven bij mij. Ik liet de voorbeelden van lessen zien, liet ook resultaten van kinderen zien maar bracht dit ook een stapje verder. Ik liet deze resultaten verder gaan in mijn gedachten en er kwamen nieuwe ideeën uit. Precies wat dus de bedoeling is van creatief denken. Vergelijken, verbinden, verzinnen.

verborgenlk2

Tijdens een van de opdrachten, De Verborgen Landkaart, zit Simon met zijn handen onder zijn hoofd aan tafel. Zijn krullen draaiend tussen zijn vingers van zijn ene hand, het potlood in de andere. Van tijd tot tijd staart hij uit het raam. Een baken van rust te midden van bedrijvigheid. Normaal is dat prettig, maar dat is niet de bedoeling tijdens de les die ik geef. Daar moet gecreëerd worden, en daar is bij Simon geen zichtbare sprake van. Ik kom naast hem zitten en kijk naar zijn blad. Er staat inmiddels het een en ander aan lijnen op. Ik vraag Simon wat hij doet. “Ik denk na”, is zijn droge antwoord. “Ik zie het” reageer ik even droog terug. Er komt een kleine twinkeling in zijn ogen.

verborgenlk1

“Waar denk je aan dan?” “Aan wat ik hiervan moet maken, meester”. Ik kijk nog een keer naar zijn potloodstrepen. “Ik vind dit wel op een stadion lijken, zo van boven gezien. Wat denk jij, Simon.” Simon gaat verzitten op zijn kruk, schuift zijn benen onder zijn billen en zijn krullen achter zijn oor.

“Hmm, nee, ik vind dat niet zo. ’t Is meer een vliegveld.” “Nu zie ik het ook. En dan de snelweg hier?” Simon vertelt dat hij dat al bedacht had, dat er meer ideeën in zijn hoofd zaten, maar dat hij het vooral moeilijk vond om er mee te beginnen. We komen samen tot de conclusie dat het hem helpt om te starten. Teken wat in je op komt, ook al heb je nog geen vastomlijnd plan.

verborgenlk3

Simon wist het ook steeds meer voor elkaar om te krijgen om deze vaardigheid te gebruiken in andere vakken. En hoe meer hij het deed, hoe beter het ging. Bij geschiedenis, waar een verhaal geschreven moest worden. Bij taal, waar met de woorden van de week een zin gemaakt moest worden. Bij rekenen, waar de eerste som soms te moeilijk is, en je hersenen een kickstart nodig hebben. Door te starten, lukte dat. Dat houdt ook in dat je niet bij het geijkte punt start, maar bij de plek waar jij je prettig voelt.

Dit betekent voor jou, als leraar, ook dat je bereid moet zijn om dit te laten gebeuren. Een les creatief denken heeft zeker een gedegen voorbereiding nodig. Maar hij heeft ook een leraar nodig, die nieuwsgierig is om te beginnen en het te laten gebeuren. Laat je verrassen door je leerlingen, het proces wat in de klas plaats vindt en de uiteindelijke resultaten.

En door er zelf mee bezig te blijven, wordt het onderdeel van jouw systeem, van jouw eigen interne Simon.

De foto’s zijn gemaakt door David van der Kooij, tijdens workshops bij mij in de klas.

Dit bericht werd geplaatst in Creatief denken, In de klas, Spel en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

