It’s the end of the teacher as we know it

Offer me solutions, offer me alternatives, and I decline

Michael Stipe zingt het in de R.E.M. hit, waar ik de titel van de blogpost van heb afgeleid. Het is een reactie op deze post van Willem Karssenberg, aka Trendmatcher. Hij gebruikte een quote van mij, uit een dialoog op Twitter.

Ik ben van mening dat onderwijs begint met een goede relatie tussen leraar en leerling. Willem noemde dat flauwekul, en haalt terecht een voorbeeld aan dat je “ook zonder docenten en buiten de school heel veel kunt leren, als je er maar voor openstaat.” Dat geldt overigens niet alleen voor leerlingen, maar ook voor leraren. Ik denk ook dat mijn visie op leren en onderwijs, goed toe te lichten valt aan de hand van het voorbeeld waar Willem zijn blog mee begint. De docent van zijn zoon heeft zich kennelijk niet verdiept in de hobby en drijfveren van Willems zoon, zijn leerling. Had hij dit wel gedaan, dan had de docent kunnen weten hoe de jongen zijn kennis had opgedaan. Had hij dit wel gedaan, dan hadden leerling en leraar samen kunnen ontdekken wat er mogelijk is met games in het onderwijs. En voor het woord games in de vorige zin, kun je ook social media, YouTube, ICT, enzovoort lezen.

Waar het mij om gaat, is dat er vaak een of-of discussie ontstaat rond onderwijs. Amber Walraven refereerde hier ook aan in haar blog over Alfie Kohn. Onderwijs is niet op een vaste manier in te richten. Je zult er mee moeten spelen, zoeken naar de opties die passen bij de groep die je op dat moment op die plaats hebt. Er zijn genoeg situaties waar Age of Empires niet het resultaat gaat krijgen, wat Willems zoon wel kreeg. Vernieuwing van onderwijs zal een discussie van en-en moeten worden. Opties, oplossingen, alternatieven, graag zo veel mogelijk van elke soort. Speel wel de game, en start een dialoog in de klas over de eventuele historische correctheid ervan. Want boeken kunnen verouderd raken, zeker. Maar dat betekent niet automatisch dat een game volledig juist is vormgegeven. Het zoeken naar de eventuele fouten, en wat het dan wel had moeten zijn, biedt de ruimte om dieper op de stof in te gaan.

Ten slotte denk ik dat een blogpost zoals Willem die ooit hoopt te schrijven, er een is die nooit zal komen. Leraren veranderen namelijk wel continu, maar misschien is het niet altijd zichtbaar. Ik geef op een andere manier les dan mijn leraren op mijn basisschool. En mochten er leerlingen uit mijn klas ook in het onderwijs raken, dan zullen zij de dingen ook anders doen dan ik nu.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

