“Ze doen liever iets goed, dan iets fout”

Vorig jaar heb ik de opleiding “Leiding Geven II” afgerond. Daar kwam veel materiaal voorbij, dat voor een schooldirecteur, locatieleider of coördinator van belang is. Zo ook dit filmpje “Onzichtbaar Leiderschap” van Denk Producties, met een deel van een lezing van Mathieu Weggeman.

Binnen een organisatie zijn er afspraken over hoe er gewerkt wordt, wanneer welke actie wordt ondernomen, en wie er daar voor verantwoordelijk is. Dat geeft duidelijkheid aan de betrokkenen. Mathieu Weggeman is een Nederlands bedrijfkundige, en hoogleraar organisatiekunde aan TU Eindhoven. Hij heeft veel onderzoek gedaan naar innovatieprocessen en de wijze waarop organisaties ingericht zijn. In dit filmpje van ongeveer tien minuten geeft hij een aantal punten, waar schoolleiders en coördinatoren rekening mee kunnen houden in hun school.

Zo is hij duidelijk over de functie van een manager. Die moet niet te veel hangen aan regels, controle en protocollen. “Schud hem dan hartelijk de hand, en heet hem welkom in de jaren tachtig. Het is geweest!”

Iemand die zich professioneel opstelt, wil namelijk zijn werk goed doen. Een professional heeft een innerlijke drive om zijn werk te doen zoals het moet. Liever doet een professional iets goed, dan fout. Geef ze daarom de ruimte om hun werk te doen. “Als je mensen duwt in de richting die ze al gaan, wat gaan ze dan doen? Gaan ze harder lopen? Nee, dan gaan ze tegen hangen”.

Deze wijze van kijken naar de organisatie is van toepassing op de school. En ook op het niveau van je eigen klas is het relevant. Het kan verleidelijk zijn als leraar om samen met de klas afspraken en regels op te stellen. Daarin zit wel de valkuil dat je te veel regels opstelt, dat je elke situatie vooraf gedekt wil hebben, dat je zo veel zaken op papier hebt gezet dat het ook alleen op papier opgelost kan worden. Weggemans zegt over dienend leiderschap dat dat “samen met de mensen het ontwikkelen van een collectieve ambitie is”.

Als leraar kun je met dit inzicht je voordeel doen. Je klas is een kleine organisatie. Jij kunt als dienend leider met de kinderen een ambitie ontwikkelen. Wanneer je met de kinderen doelen stelt, en ze laat verwoorden wat ze zelf kunnen, wat ze met elkaar kunnen en waar ze jou nodig hebben, komt de collectieve ambitie vanzelf boven. Regels en afspraken worden dan vanzelfsprekend, en hoeven niet elke dag herhaald en geëvalueerd te worden. Want net als professionele werknemers, hoef je kinderen niet te motiveren. Zij doen liever iets goed dan fout.

Deze blog verscheen eerder op www.hetkind.org.

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in In de klas, Overpeinzingen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s