Eén tablet maakt nog geen zomer

Vandaag zat ik in de auto, onderweg naar Hengelo om een wedstrijd te fluiten. Ik hoorde op 3FM het bericht over Tablet vervangt schoolbord en krijt – NOS op 3. Een kort berichtje, en bij thuiskomst moest dat natuurlijk even gelezen worden.

Dat de toekomst in het onderwijs niet 100% uit gewone boeken zal bestaan, is al duidelijk. Maar ook een 100% digitale omgeving is geen Walhalla, wat mij betreft. De uitspraken in het artikel vind ik ook een beetje vreemd. Leerlingen met ICT onderwijs geven, is wat anders dan ze ‘klaarstomen voor de toekomst’. Klaarstomen doet me denken aan een gigantisch tempo, zo snel mogelijk en onder hoge druk. Dat is niet iets wat bij een duurzame ontwikkeling voor kinderen en de wereld past.

Een maandje geleden was er een fijne discussie tussen Claire Boonstra en Beter Onderwijs Nederland op Twitter. Ik ben niet zo’n fan van BON, maar één opmerking die geplaatst werd, vond (en vind) ik erg sterk. “Ik heb liever kennis van de eigenschappen van hout, dan dat ik de nieuwste freesmachine kan bedienen”. Ik vind dit ook wel passen bij het bericht van NOS op 3. Tablets, computers, digiborden, Daisy spelers, stemkastjes, er zijn legio mogelijkheden. Maar een keuze is niet makkelijk, en zal ook uit zichzelf niet leiden tot goed onderwijs. Als dit niet ingebed is een “waarom”, zal er een soort doelloos handelen ontstaan.
Tablets zijn middelen in onderwijs, geen doel. Het invoeren van tablets omdat je achter de feiten aanloopt, is een slechte raadgever, en een zwakke basis om onderwijs vorm mee te geven.

Dit bericht werd geplaatst in In de klas, Onderwijs en ICT en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Eén tablet maakt nog geen zomer

  1. Marloes zegt:

    Dag Martin, ik ben student journalistiek in Zwolle en schrijf momenteel een artikel over het gebruik van tablets op de basisschool. Zou ik u kort mogen interviewen over uw mening rond deze veranderingen? U kunt contact opnemen via mij email.
    Groet,
    Marloes

  2. martindogger zegt:

    Dag Marloes, dat is geen probleem. Ik stel voor dat je een mail stuurt met daarin informatie over wat je specifiek wilt weten. Dan kunnen we een afspraak maken. Hartelijke groet, Martin

Geef een reactie

