Multiple choice, en meerdere wegen naar Rome

In de schaduw van Cito-gate, zijn de toetsen van het Cito LOVS afgenomen bij ons op school. Ik heb eerder de infographic van Fairtest (“What’s wrong with standardized tests?”) geplaatst op dit blog. In de toets woordenschat voor groep 4 kwamen twee mooie voorbeelden voor, die goed illustreren hoe je op volkomen logische wijze twee verschillende antwoorden kan krijgen.

Zo is er de vraag “wat hoort er niet bij?” Je krijgt dan de keuze uit vier antwoorden:
1. Hals
2. Keel
3. Nek
4. Pols
Het antwoord moet zijn, pols. Logisch, de overige lichaamsdelen horen bij het hoofd. Maar een leerling, waar ik niet helemaal zeker was van zijn antwoord, kwam met de volgende redenering. “Het zijn allemaal stukjes van je lijf. En kijk, als je dan hier zo goed gaat kijken, naar alle letters. Ja, dan zie je dat deze woorden met vier letters geschreven zijn, en deze met drie. Dus ja, dan is nek het goede antwoord”. Een redenering, die van een leerling van zeven komt. Een redenering die volledig te volgen is, en een redenering die kloppend is.

Zo kwam een van de meiden uit mijn klas tot de conclusie dat de pandabeer die bang was, het liefst in zijn tuintje speelt. “Want daar staat vaak een schutting om heen. En dan is het dus best veilig. Dat is wel fijn, als je een beetje bang bent”. Volgens het antwoordmodel speelt deze pandabeer het liefst in haar eentje. Zal ook wel veilig zijn, je kan immers niet gekwetst worden door anderen.
Maar ook voor de redernering van deze leerling geldt, hij is volledig te volgen, en kloppend.
Multiple choice dus, maar met meerdere goede antwoorden. En is dat niet een kern van leren, en van leven? Meerdere wegen leiden naar Rome, dat spreekwoord gaat nog steeds op.

Zo zijn er verschillende onderdelen, vragen en opdrachten te vinden die geen recht doen aan de denkwijze van leerlingen.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Onderwijs en overheid, Onderwijs en toetsen, Overpeinzingen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Multiple choice, en meerdere wegen naar Rome

  1. Pingback: We lopen hopeloos achter! | OverOnderwijs

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s