Leraar, jouw biografie is van belang

Hot and happening, zo zou je pesten wel kunnen omschrijven. Na de dood van Tim Ribberink uit Tilligte en Fleur uit Staphorst, wordt er een stevig debat gevoerd over de relatie tussen pesten en de zelfmoorden.

Ik wil me daar niet in mengen. Wel wil ik reageren op de de uitspraken van staatssecretaris Sander Dekker. Of meer, de brief die hij stuurde aan de Tweede Kamer. Inderdaad, pesten is een moeilijk onderwerp. Het is breed, niet vast te leggen in richtlijnen en protocollen, en heel contextgebonden. Maar om nu te zeggen dat scholen er te weinig aandacht aan besteden, vind ik geen recht aan de leraren en docenten die dat wel doen.

Zelf besteed ik regelmatig, maar ook als het door gebeurtenissen nodig is, aandacht aan sociale omgang. Want daar begint het mee. Elkaar uitproberen, plaagstootjes geven, kijken hoe ver je kan gaan, het is allemaal normaal gedrag wat hoort bij kinderen. In het woord ‘normaal’ zit de kern, waarom het zo lastig kan zijn, om te bespreken. Het heeft te maken met de norm, wanneer je gedrag afkeurt. Wat voor de een plagen is, kan voor de ander voelen als pesten. Wat voor het ene clubje jongens aftasten, voelt voor de andere kant al als acties over de grens.

En de norm verschilt van school tot school. Een richtlijn of protocol kan dan erg prettig zijn. De norm is ook van persoon tot persoon anders. Jouw biografie kleurt je waarden en dus je normen. Dat maakt het belangrijk om de richtlijnen te laten leven. Bespreek ze met de school. Met ‘de school’ bedoel ik nadrukkelijk ook de leerlingen en de ouders, als full partners. Een richtlijn zonder ijkpunten leidt tot een onduidelijke koers. Duidelijkheid hierover maakt helder wanneer je als leraar ingrijpt. En het maakt voor kinderen helder waar de grenzen liggen. Want deze mogen ze opzoeken. Hier mogen ze een keer over heen gaan. Als leraar ben je dan beschikbaar om dit te duiden, en ze de kans te geven om weer binnen de kaders te komen. Om het opnieuw te proberen. Het geeft kinderen tijd en gelegenheid om hun moreel kompas op orde te krijgen. Ze moeten de kans krijgen om hun eigen biografie te vullen.

Ik denk dan ook niet dat het lastig is, zoals Dekker stelt, om de juiste methode te kiezen en uit te voeren. Als er zoveel te kiezen is, is de kans groter dat er iets is wat bij je past. De kracht zit in het zoeken naar de dialoog tussen mensen, over opvoeding en onderwijs. Het beperken van keuzes maakt het kiezen makkelijker. Maar het betekent ook dat de nuance kan verdwijnen. En daar moeten we bedacht op zijn.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in In de klas, Overpeinzingen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Leraar, jouw biografie is van belang

  1. Pingback: Anti-pestwet … | OverOnderwijs

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s