“There goes my hero”

Afgelope8301d2ca19n week (18 januari 2013) was Pasi Sahlberg in Zwolle. Zijn boek “Finnish Lessons” is vertaald in het Nederlands. Ter promotie hiervan gaf hij een drietal masterclasses. Voordat je nu de titel van de blog linkt aan dit bezoek, en denkt dat Sahlberg gelijk mijn held is, maak dan even aan pas op de plaats.

Ik ben die dag namelijk niet in Zwolle geweest. Druk genoeg op mijn eigen school paste het niet in mijn schema. Ik schrijf dit blog namelijk, vanwege  een tweet die in mijn TL voorbij kwam. De strekking? “Mensen in het onderwijs. Blijven we zelf ook nog een beetje nadenken?” Zoals op verschillende plekken wel aangegeven is, is het Finse model niet 1 op 1 over te nemen in Nederland. Wel zijn er goede punten uit te halen, om over na te denken. En dat hoeft echt niet op een niveau van regering, of bestuur. Dit kan gewoon op het niveau van je eigen school.

De kinderen in je klas hebben niks aan helden op afstand. Wel aan een leraar die weet wat hij doet, en waarom hij dat doet. Als die leraar dan informatie of inspiratie uit de Finnish Lessons van Sahlberg wil halen, is dat gewoon goed. Zoals de Foo Fighters zeggen: There goes my hero / Watch him as he goes / There goes my hero / He’s ordinary

Dit bericht werd geplaatst in In de klas, Overpeinzingen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op “There goes my hero”

  1. Pingback: Wat gaan we leren? | OverOnderwijs

Geef een reactie

